kunsten.nu
- Feed has no items.
Filmmagasinet EKKO
- Dansk talent debuterer på stor festivalon 5. august 2025 at 14:26
Instruktøren Emilie Thalund og den Ekko Shortlist-vindende manuskriptforfatter Marianne Lentz står bag Vægtløs, der får premiere på San Sebastián-festivalen i Spanien.
- Politiken indstillede bedrag til Cavlingprisenon 1. august 2025 at 15:33
Jan Grarups skamløst opdigtede beretninger fra folkedrabet i Rwanda blev af Politikens redaktør hyldet som ”mesterstykker med sjæl og perspektiv”. Er det avisens håb, at skandalen med tiden går i glemmebogen?
- Den danske arthouse-konge i USAon 31. juli 2025 at 18:02
Aarhusianeren Lars Knudsen er blandt amerikansk films mest indflydelsesrige producere og stiller i den vilde Eddington med Joaquin Phoenix et skarpt troldspejl op foran sine naboer i Florida.
- Jonatan Spang udskyder Tæt på sandhedenon 31. juli 2025 at 10:55
Det populære satireprogram, der fik hård kritik under kryolitskandalen, udsætter næste sæson, fordi værtens privatliv stadig ikke er faldet på plads.
- Oppenheimer protesterer over streamingtjenesteon 31. juli 2025 at 8:58
Joshua Oppenheimer og Aki Kaurismäki er blandt 35 filmskabere, der opfordrer arthouse-streamingtjenesten Mubi til at droppe investor med bånd til det israelske militær.
- Coster-Waldau springer ud som instruktøron 29. juli 2025 at 14:52
Siden Game of Thrones har Nikolaj Coster-Waldau haft svært ved at vælge gode projekter. Nu tager han sagen i egen hånd som både hovedrolleindehaver og instruktør i King and Conqueror.
- Netflix dropper den bedste danske streamingserieon 28. juli 2025 at 14:21
Komedieserien Skruk, der blev nummer ét i Ekkos undersøgelse af mest succesfulde danske streamingproduktioner, får ikke en tredje sæson, og det koster produktionsselskabet dyrt.
- Komikere på krigsstien efter Colbert-fyringon 28. juli 2025 at 11:45
Aflysningen af The Late Show med Stephen Colbert har ført til en lind strøm af satiriske indslag mod Trump, men også kritik af talkshow-værternes rolle.
- Skab filmisk magi på din næste dateon 27. juli 2025 at 12:00
- Biografaktuel skuespiller sigtet for voldtægton 25. juli 2025 at 19:00
Den prisvindende skuespiller Micheal Ward fra Netflix-serien Top Boy, Steve McQueens Lovers Rock og Ari Asters aktuelle Eddington er sigtet for voldtægt og seksuelle overgreb i England.
Kunstkritikk
- Monument til en koloniherreby Pernille Albrethsen on 27. juni 2025 at 10:37
– For oprindelige folk kan det være lidt skræmmende at tale om at fjerne og udviske monumenter, siger kollektivet New Red Order. The post Monument til en koloniherre appeared first on Kunstkritikk.
- Monument to a Coloniserby Pernille Albrethsen on 27. juni 2025 at 10:37
‘For Indigenous people it can be a little scary to think about erasure and removal when talking about monuments’, says collective New Red Order. The post Monument to a Coloniser appeared first on Kunstkritikk.
- En million kroner til samisk kritikkby Mariann Enge on 27. juni 2025 at 10:22
Kulturrådets ordning for tidsskrift og kritikk øremerker midler for 2025. The post En million kroner til samisk kritikk appeared first on Kunstkritikk.
- Ingen bilder er gratisby Stian Gabrielsen on 26. juni 2025 at 13:33
Space Making på Astrup Fearnley Museet er en litt gammeldags maleriutstilling på den bra måten. The post Ingen bilder er gratis appeared first on Kunstkritikk.
- Apokalyptisk fjärilby Frans Josef Petersson on 26. juni 2025 at 9:18
Kiki Smith drar in Moderna Museet Malmö i ett lågmält skimrande naturkaos. The post Apokalyptisk fjäril appeared first on Kunstkritikk.
- Apocalyptic Butterflyby Frans Josef Petersson on 26. juni 2025 at 9:12
In Malmö, Kiki Smith delivers a profound case for art as a form of ecological and existential inquiry. The post Apocalyptic Butterfly appeared first on Kunstkritikk.
- Skogen er ikke som den ser ut til å væreby Mariann Enge on 25. juni 2025 at 15:57
Den 13. utgaven av Momentumbiennalen i Moss er noe så sjeldent som en stor mønstring av lydkunst. The post Skogen er ikke som den ser ut til å være appeared first on Kunstkritikk.
- The Forest Is Not What It Seemsby Mariann Enge on 25. juni 2025 at 15:55
The 13th edition of the Momentum Biennial in Moss is a rarity: a large-scale presentation of sound art. The post The Forest Is Not What It Seems appeared first on Kunstkritikk.
- Drama! Gys! Performance!by Pernille Albrethsen on 25. juni 2025 at 5:33
Jenkin van Zyls dragcarbaret i ARoS’ nye galleri er, trods alle effekter, en kedelig forestilling. The post Drama! Gys! Performance! appeared first on Kunstkritikk.
- Krigstyper og fotnoterby Stian Gabrielsen on 23. juni 2025 at 12:00
I Lene Bergs familie synes en intens, noen ganger også mytoman, fortellerglede å gå i arv. The post Krigstyper og fotnoter appeared first on Kunstkritikk.
- Ræv på flugtby Pernille Albrethsen on 20. juni 2025 at 6:37
Humor og undergravende kritik er tilbage på Berlin Biennalen, men udstillingen er bedst, når den er mest alvorlig. The post Ræv på flugt appeared first on Kunstkritikk.
- Fox on the Runby Pernille Albrethsen on 20. juni 2025 at 6:37
Subversion and humour are back in the 13th Berlin Biennale, but the show is best where it’s most serious. The post Fox on the Run appeared first on Kunstkritikk.
- Bildene mumlerby Stian Gabrielsen on 19. juni 2025 at 13:38
Damla Kilickirans utstilling på Hulias går på sansene løs. The post Bildene mumler appeared first on Kunstkritikk.
- Ett med institusjonenby Stian Gabrielsen on 18. juni 2025 at 13:37
I helgen åpnet Kunsthall Dikemark, Norges første tverrfaglige knutepunkt for kunst og psykisk helse. The post Ett med institusjonen appeared first on Kunstkritikk.
- Masters of Mistby Frans Josef Petersson on 18. juni 2025 at 13:09
Musée de l’Orangerie in Paris explores blurriness as a space of resistance, mourning, and imagination. The post Masters of Mist appeared first on Kunstkritikk.
- Oklarhetens optikby Frans Josef Petersson on 18. juni 2025 at 13:09
Musée de l’Orangerie i Paris undersöker det suddiga som ett uttryck för motstånd, sorg och visuell fantasi. The post Oklarhetens optik appeared first on Kunstkritikk.
- Nye forsvindingerby Pernille Albrethsen on 17. juni 2025 at 12:10
Arven efter danseren Kazuko Tsujimura aktiveres, så hendes drift mod at opløse kroppen bliver en ny slags krop. The post Nye forsvindinger appeared first on Kunstkritikk.
- Landet i landetby Stian Gabrielsen on 17. juni 2025 at 8:21
Taterlandet er en sofistikert utstilling om et folk som satte sin ære i å ikke etterlate seg spor. The post Landet i landet appeared first on Kunstkritikk.
- Under hudenby Pernille Albrethsen on 16. juni 2025 at 5:34
Selvom Louisianas Kaari Upson-udstilling kunne gå dybere, borer værkerne sig stadig ind i kroppen. The post Under huden appeared first on Kunstkritikk.
- Kunstverdenen er deprimeretby Pernille Albrethsen on 13. juni 2025 at 9:14
Der er en udbredt frustration over, hvad samtidskunsten har udviklet sig til, siger den britiske kritiker Dean Kissick. Nu udkommer hans opsigtsvækkende essay i en udvidet dansk version. The post Kunstverdenen er deprimeret appeared first on Kunstkritikk.
VINK
- Feed has no items.
Kulturmagasinet.dk
- Feed has no items.
ATLAS
- Feed has no items.
kukua.dk
- Talk: ‘False and other witnesses’ med Thomas Keenan & Banu Cennetogluby Charlottenborg on 12. juni 2025 at 12:57
Menneskerettigheder er i dag under pres, og dette er omdrejningspunktet, når de to kapaciteter Thomas Keenan og Banu Cennetoglu mødes i en samtale på tirsdag den 17. juni kl. 17.00-18.15. Læs mere og find billetter her Artist talk: False and other witnesses At kunne fremsætte menneskerettighedskrav eller at anfægte og adressere menneskerettighedskrænkelser afhænger af beviser. … Læs videre “Talk: ‘False and other witnesses’ med Thomas Keenan & Banu Cennetoglu”
- Museum of Art in Public Spaces søger praktikanterby Morten Helmstedt on 12. juni 2025 at 12:44
Kunstfaglig samlingsassistent Kunstfaglig udstillingsassistent Presse- og kommunikationspraktikant
- Praktik på Magasinet kunst – Efterår 2025by Magasinet Kunst on 19. maj 2025 at 9:55
Vi søger en universitetspraktikant til magasinet kunst Det er ikke afgørende, hvad du læser, men det er afgørende, at du interesserer dig for kunst, er idérig og kan lide at skrive. Bliv en del af webredaktionen og få afprøvet og udviklet dine journalistiske og formidlingsmæssige færdigheder. Du vil blandt andet skulle: Vi forventer, at du: … Læs videre “Praktik på Magasinet kunst – Efterår 2025”
- DELTE VANDE 2025by Morten Helmstedt on 14. maj 2025 at 17:44
- Fotografisk Center søger nye praktikanter til efteråret 2025!by Fotografisk Center on 13. maj 2025 at 13:38
English below Vil du være vores nye praktikant?Fotografisk Center søger nu praktikanter til efteråret 2025! Overvejer du at tage et praktikophold som en del af dine studier? Fotografisk Center søger nu to studerende fra kunsthistorie, visuel kultur, kommunikation eller lignende med særlig interesse for fotografi og kamerabaseret kunst til at hjælpe med produktionen af kunsthallens … Læs videre “Fotografisk Center søger nye praktikanter til efteråret 2025!”
- Wilson Saplana Gallery søger universitetspraktikantby assistent on 8. maj 2025 at 9:30
Wilson Saplana Gallery søger en praktikant til efteråret 2025! Deadline: søndag d. 18. maj Har du interesse for samtidskunst og galleriarbejde? Så send os en motiveret ansøgning på 1 side samt CV til hello@nullwilson-saplana.com. Tilføj “Galleri-praktikant 2025” til emnefeltet i din e-mail. Wilson Saplana Gallery er et galleri på Vesterbro, der repræsenterer en bred skare af … Læs videre “Wilson Saplana Gallery søger universitetspraktikant”
- Performance art workshopby Morten Helmstedt on 2. maj 2025 at 7:09
Josef Ka (Finland) – Performance Artist & Certified Art Therapist – cordially invites you to embark on a 3-day journey combining performance art and art therapy. Workshop is suitable for adults of any background.No art experience needed – just curiosity, open heart, comfortable clothes and shoes. May 12th, 13th & 14th 2025 Read more at … Læs videre “Performance art workshop”
- Universitetspraktikant til Medicinsk Museionby Morten Helmstedt on 2. maj 2025 at 7:07
- Forbundet Arkitekter og Designere søger studentermedhjælpereby Morten Helmstedt on 2. maj 2025 at 7:06
- Copenhagen Festival Ensemble´s sommerkoncertby Morten Helmstedt on 2. maj 2025 at 7:03
Koncerten finder sted d. 25. maj 2025 kl. 17.00 i Odd Fellow Palæet, Bredgade 28, København. Musikere ved denne koncert vil være: den danske violinist Marie Hanskov, den portugisiske violinist Emanuel Salvador, den polske bratschist Emilia Goch, den danske cellist Carl- Oscar Østerlind og den tysk/ ukrainske pianist Stanislav Rosenberg. Program: W.A. Mozart Divertimento i … Læs videre “Copenhagen Festival Ensemble´s sommerkoncert”
Berlingske Kultur
- Eksklusiv klub vil bygge flydende terrasse midt i København – naboerne er rasendeon 6. august 2025 at 7:00
Siden 1930erne har Gammelholm Toldkammer med sin ikoniske irrede facade ligget med udsigt til havnen fra Havnegade i indre København. Der har været flere lejere i bygningen gennem tiden, men siden 2022 har den internationale medlemsklub Soho House haft til huse i lokalerne. Og nu planlægger klubben en udvidelse mod vandet. Det advarer beboerne imod. Soho House, der har omkring 190.000 medlemmer på verdensplan, ønsker at bygge en privat, flydende bar- og poolklub i to etager uden for gamle toldbygning på havnen. Her skal der være en opvarmet pool, sauna og bar, som klubbens medlemmer kan benytte sig af. Terrassen skal ifølge Sohos projektbeskrivelse være 50 meter lang og ti meter bred. Forslaget er af Københavns Kommune sendt i nabohøring, inden det til efteråret sendes videre til politikerne på rådhuset. Men projektet møder stor kritik fra beboerne i området, som mener, at det skæmmer den kulturhistoriske havnefront fra offentligheden og bidrager til en »tivolisering af området«. »Vi prøver at beskytte havnens udtryk og havnens miljø, som der står i lokalplanen,« siger formanden for Gammelholm Beboerforening, Michael Thorup, der selv bor tæt på bygningen, til Berlingske. Gammelholm Beboerforening mener, at det åbne areal både på vand og land foran bygningen, der er sikret gennem lokalplanen, og som både historisk og arkitektonisk er et vigtigt bindeled mellem bygningen og havnen, med det nye projekt vil blive privatiseret og lukket af for alle andre end for udvalgte medlemmer. Det har ikke været muligt at få et interview med Soho House om kritikken, men i et skriftligt svar til Berlingske skriver Soho House: »De fleste af vores medlemmer bor i lokalområdet, og det er vigtigt for os at samarbejde med lokalsamfundet. Eventuelle ændringer vil ske i fællesskab med udlejeren og Københavns Kommune.« Karakteristisk bygning For beboerne i Gammelholm vil området ændre sig markant, hvis Soho Houses forslag om udbygningen af den flydende terrasse bliver tilladt. Det vil først og fremmest få mærkbare ændringer for kulturen i området: »Der står en karakteristisk bygning, som er en del af vores kulturarv og fælles historie. Når man så bygger en betonplatform, som har stort set samme længde som bygningen, vil den oprindelige bygning blive skæmmet fra forbipasserende. Historien vil forsvinde, og havnens udtryk vil blive forandret,« siger Michael Thorup. Men det vil også få en mærkbar ændring for beboerne i Gammelholm. For bygningen har ligget der siden 1937 og har haft flere forskellige ejere gennem tiden. Først var den en toldbygning for skibe, der lagde til i havnen. Dernæst et trafikknudepunkt, hvor det var en terminal for flyvebådene fra København til Malmø. Siden blev den en restaurant og brødsalg fra Meyers, og nu føler områdets beboere, at toldkammeret er blevet mere og mere lukket til. »Før var der vinduer, der inviterede os, som var naboer, ind i bygningen, for at købe brød og gå på restauranten. Men nu er Soho House jo blevet en privat klub, som er fuldstændig afskærmet for folk, der ikke er medlemmer – selv vinduerne er plastret til,« siger Michael Thorup og fortsætter: »Vi føler, at bygningen har vendt ryggen fuldstændig til vores kvarter.« Og det er også det, som beboerforeningen frygter vil ske i endnu en højere grad, hvis Soho House får en godkendelse til at bygge havneterrassen. Beboerforeningen frygter, at det bliver et arrangement, som lukker sig væk fra Gammelholm, da det potentielle nybyggede område primært kun vil være for medlemmer af klubben. Det gør, at Michael Thorup kalder sagen »principiel«. Han og resten af Gammelholm Beboerforening frygter, at hvis først denne sag bliver godkendt, kan det også ske for resten af København. Det, at man glemmer beboerne i området og den gamle historie, må ikke ske. København er en by i udvikling. Skal der ikke også være plads til udvikling? »Gammelholm er primært et beboerområde med plads til en lille smule erhverv og servicehåndteret aktivitet, som der står i lokalplanen. Det er ikke udlagt til at være restaurant- eller natklubområde eller noget andet. Så du får mig ikke til at sige, at det er byens udvikling, at vi går på kompromis med det.« Kan I ikke bare flytte, hvis det er så stort et problem? »Så du synes, at 2.500 borgere, som ikke mener, det er en god idé, at de bare skal flytte til fordel for en platform, der kun kan passe til 100 gæster ad gangen? Det mener jeg ikke kan være rigtigt.« Vigtigt med samarbejde Den internationale medlemsskabsklub Soho House har før fået kritik. I 2023 blev der rejst kritik af, at klubben inddrog en del af havnepromenaden foran Toldkammeret til servering kun for medlemmer. Her fastslog politikerne i Københavns Kommune, at området ud mod havnefronten er et offentligt københavnsk fortov, hvor der skal være adgang for alle. Derfor vil Soho House også i forbindelse med den mulige bygning af terrassen på havnen nu sørge for, at der er en mulighed for ikkemedlemmer for at købe en dagsbillet. Soho House har sendt en ansøgning til kommunen for at få lov til at gennemføre projektet, og projektet er derfor endnu ikke godkendt af Københavns Kommune. Det er lige nu i nabohøring, hvor naboer kan komme med kommentarer til projektet. Ansøgningen forventes behandlet efter sommerferien, står der i et politikersvar. Projektet er fuldt ud finansieret af Soho House med en investering på et tocifret millionbeløb, ligesom Soho House er ansvarlig for at drifte og vedligeholde området, så det hverken er til gene for københavnerne eller havnemiljøet, skriver klubben i deres projektbeskrivelse.
- Forfatter kritiserer, at et medlem af Danmarks Kommunistiske Parti blev sat til at vurdere hans nye bog om Sovjetunionen: »Det svarer nogenlunde til at lade en militant vegetar vurdere en bog om tatarmad«on 5. august 2025 at 18:39
Der løber en understrøm af kold krig gennem et slagsmål om en ny dansk bog om Sovjetunionens historie. Den nye bog hedder »Likvideret af Kreml« og handler om Moskvas forfølgelse af politiske modstandere gennem tiderne. Bogen udkom i maj på forlaget Gyldendal. Nu mener bogens forfatter, Østeuropa-eksperten Poul Funder Larsen, at hans bog er havnet i de forkerte hænder hos DBC Digital, tidligere kaldet Bibliotekscentralen. Det skyldes den lektørudtalelse – som er den vurdering, landets biblioteker går efter, når de køber bøger ind – som den to måneder gamle bog har fået af Martin Minka Jensen, der er en af DBCs faste lektører. Udover at være lektør for bibliotekerne er Martin Minka Jensen nemlig også medlem af Danmarks Kommunistiske Partis ledelse, og i hans udtalelse om »Likvideret af Kreml« formulerer han sig på måder, som forfatteren mener, har beklikket hans troværdighed som historiker. Martin Minka Jensen skriver blandt andet, at bogen anlægger et »klart kritisk perspektiv, der til tider virker styrende«, og at bogen »kunne have haft gavn af større analytisk nuancering«. »At jeg er styret af et perspektiv, er jo svært at forstå på en anderledes måde, end at Martin Minka Jensen mener, at jeg har forudfattede meninger og arbejder ud fra en bestemt facitliste,« siger Poul Funder Larsen. Lektører er bibliotekarer, der beskriver og vurderer nyudkomne bøger, og deres vurdering bruges af bibliotekerne til at udvælge, hvilke materialer det enkelte bibliotek skal indkøbe. En lektørudtalelse har dermed potentielt stor indflydelse på, om en ny bog bliver købt af bibliotekerne til udlån. På den baggrund mener Poul Funder Larsen, at lektørens skudsmål allerede har skadet salget af hans bog. Hans tidligere bog er solgt til 105 biblioteker i et eller flere eksemplarer, mens »Likvideret af Kreml« indtil nu kun er blevet rekvireret af 83 biblioteker, siger han. Martin Minka Larsen, der har skrevet lektørudtalelsen af »Likvideret af Kreml«, har ingen kommentar til kritikken fra Poul Funder Larsen og siger til Berlingske: »Hvis den pågældende person har noget at anfægte i forhold til min lektørudtalelse, så er der retningslinjer for, hvordan man klager til min arbejdsgiver,« siger Martin Minka Larsen. Neutralitet Martin Minka Larsens politiske baggrund har fået Poul Funder Larsen til på Facebook at kalde lektørudtalelsen for »gammelkommunistisk«. Poul Funder Larsen, kan man ikke godt argumentere for, at Martin Minka Larsen, som medlem af DKP, jo netop af den grund kan være i besiddelse af en særlig viden om Sovjetunionens historie? »Selvfølgelig. Men det er stadig et åbenlyst problem, når man som DKPer har en opfattelse af, at Sovjetunionen er et slags idealsamfund. Min bog handler om, hvordan Sovjetunionen systematisk har forfulgt politiske modstandere, så det er svært at se, at der ikke er et grundlæggende problem ved at sætte vedkommende til at vurdere min bog. Det svarer nogenlunde til at lade en militant vegetar vurdere en bog om ‘Tatarmad på 123 måder’,« siger Poul Funder Larsen. Martin Minka Larsens lektørudtalelse anfører også, at din bog er velskrevet, og at den er stærk i sin historiske linjeføring, samt at den er tankevækkende og relevant. Hører det ikke også med til billedet af det, han har sagt? »Jo, men når det drejer sig om en bog med historisk materiale, er det særligt skadeligt at antyde, at den er styret af forudfattede meninger. Så er det faktisk mindre vigtigt, at den er velskrevet,« siger Poul Funder Larsen. Han mener, at sagen rejser spørgsmålet om DBC Digitals »vurderingsneutralitet«, og om institutionen har retningslinjer, der tager højde for sager som disse, når man skal udvælge lektører til specifikke opgaver. Han har tænkt sig at indgive en formel klage til DBC Digital over udtalelsen, men mener ikke, at det vil kunne forbedre salget af hans bog til bibliotekerne. »Det løb er formentlig kørt,« siger Poul Funder Larsen. Bibliotekernes retningslinjer Berlingske har bedt DBC Digital om retningslinjerne for, hvordan det afgøres, hvem der skal give lektørudtalelse for de enkelte udgivelser. Her svarer DBC Digitals presseansvarlige, Ib Helles Olesen, at de omkring 100 lektører i Danmark arbejder på folkebibliotekerne eller skolebibliotekerne. En redaktion i DBC Digital bestående af fire redaktører fordeler over 4.500 bøger årligt til lektørerne. »Lektørerne vælger selv hvilke generelle emner indenfor faglitteratur og hvilke genrer indenfor skønlitteratur, som de gerne vil dække. De krydser simpelthen af på nogle skemaer. Redaktionen kan så, når de sidder med en ny bog, se hvilke lektører, der har hvilke emner og hvilke genrer. Redaktionen kan også se, om lektøren er ledig, har ferie, eller har fået nok opgaver,« skriver Ib Helles Olesen. Eneste krav til udtalelserne er, at de skal være inden for rammerne af retningslinjer for lektørudtalelser. »Deres politiske ståsted kender vi ikke,« tilføjer Ib Helles Olesen. Klager over lektørudtalelser skal sendes til Lektørudvalget senest seks måneder efter materialevurderingens offentliggørelse. Klagen skal ledsages af seks frieksemplarer af bogen til medlemmerne af Lektørudvalget. Hvis udvalget finder, at materialevurderingen er i strid med de gældende retningslinjer (se boksen), bliver der lavet en ny materialevurdering af en anden lektør. Faktuelle fejl rettes med det samme. Sidste år klagede forfatteren Kåre Bluitgen over en lektørudtalelse, der vurderede, at hans børnebog kunne virke »stødende« og »nedsættende«. Udtalelsen handlede om en karakter i bogen. Lektørudtalelsen undrede Kåre Bluitgen. Ifølge Lektørudvalgets årsrapport blev der sidste år skrevet 4.408 materialevurderinger om bøger. Samme år modtog Lektørudvalget seks klager. Fem klager blev ikke imødekommet, og en klage blev imødekommet.
- Alien-film er som pizza og sex – de kan godt være dårlige, men det er stadig Alien. Og Disneys bud er tilmed knaldgodton 5. august 2025 at 18:03
I rummet kan ingen høre dig skrige, til gengæld er der nok en og anden filmfan, der holdt et gab tilbage ved nyheden om, at Disney havde planer om en hel streamingserie inspireret af den over 40 år gamle rumgyserfilm »Alien«. Efter årtusindskiftet har der nemlig været adskillige skuffende eksempler på, at man ikke for enhver pris skal holde liv i et elsket filmunivers, og indimellem har man ligefrem frygtet, at vores ganske populærkultur var havnet i en dødedans af reboots af vigende kvalitet. Heraf har Disney eksempelvis lavet flere uheldige eksperimenter med »Star Wars« efter koncernens overtagelse af verdens mest populære filmfranchise. I mit hoved er film i Alien-universet dog at ligne med pizza og sex. Det kan sagtens være mindre godt, men det er stadig Alien. Og med det in mente er det glædeligt at konstatere, at Disney med sin færdige serie »Alien: Earth« har fået det maksimale ud af forlæggets mange gode enkeltdele. At dømme ud fra de første episoder er serien ganske enkelt en solid rekonstruktion, der både nikker ærbødigt til fortidens store titler som eksempelvis James Camerons »Aliens«, (stadig nok verdens bedste film inden for den særlige military science fiction-genre), men også føjer nye filosofiske aspekter til gyset. Vidunderligt klam Vi er i det Herrens år 2120 – hvilket placerer serien to år inden begivenhederne i den allerførste Alien-film. Den onde technokoncern Weyland-Yutani er et af fire konkurrerende firmaer, der har delt Solsystemet og resten af det kendte univers mellem sig. Firmaet forsøger at skabe en ny menneskerace ved at indpode os med gener fra fremmede organismer, heriblandt fra vores gamle ven Xenomorphen (for den uindviede er det en tingest med penisformet hoved og mange tænder). En gruppe forskere har på en 65 år lang rummission indsamlet fremmede væsener, også andre end ovennævnte starut, men allerede i de første minutter af »Alien: Earth« forstår vi, at det er gået helt galt. Som filmseriens mange traditioner byder, er det en ombordværende androide, der er parat til at ofre menneskebesætningen i forsøget på at bringe de ret uappetitlige væsener tilbage til sine skruppelløse herrer på Jorden. Rumskibet crasher midt i Siam City, et territorium, der tilhører en af Weyland-Yutanis konkurrenter, en genial drengetrillionær ved navn Boy Kavalier (Samuel Blenkin). Trillionæren vejrer profit og sender sin særlige taskforce af syntetiske mennesker ud for at lede vraget igennem. De ledes af Wendy (Sydney Chandler), der er seriens omdrejningspunkt, og som er en del af Boy Kavaliers forsøg på at opnå udødelighed ved at downloade bevidstheder fra syge børn ned i syntetiske kroppe, der er stort set uforgængelige. Som Wendys læremester, Kirsh (en vidunderligt klam Timothy Olyphant) forklarer hende, da hun vågner fra download-dvalen: Hun vil komme til at leve videre, mens generationer efter generationer af mennesker dukker op og forsvinder igen. Flot seriedesign Det lyder alt sammen noget vidtløftigt, selvfølgelig, men jeg køber det alligevel, ikke mindst som følge af seriens flotte design. De rå industrielle interiører fra de første film er erstattet af noget, som en kunstigt hallucinerende intelligens kunne komme op med. Jagten på udødeligheden er med andre ord et væsentligt element i »Alien: Earth«, og dermed har serieskaberen Noah Hawley tænkt videre ad de linjer, som blev udkastet i den forrige biograffilm i serien, som var Fede Alvarez’ »Alien: Romulus«. Da handlede det om at gøre mennesket biologisk parat til lysår lange rejser gennem det iskolde rum. Nu kan kun gudernes evighed stille mennesket tilfreds, og vi dødelige ved jo godt, hvor den slags ambitioner fører hen. Helvedes porte og Xenomorphens tænder står på vid gab. Forvent hysteriske, fuldt hørbare skrig i rummet. Alt tyder på. at serien bliver lige så blodsplattende som Alvarez’ film, men det vitterlig interessante er de nye takter i tankegodset, der rummer masser af muligheder for ubehagelige overraskelser. Det giver serien en lækker nutidig resonans, for vi er allerede en hel del, der er gledet ind i en hybrid eksistensform mellem biologi og teknologi. »Alien: Earth«. Streamingserie på Disney+. Af Noah Hawley. Med blandt andre Sydney Chandler, Alex Lawther og Timothy Oliphant.
- Amerikanske myndigheder tager et nyt våben i brug mod ulve – og Scarlett Johansson er en del af deton 5. august 2025 at 17:03
Det er ikke kun filmkritikere og Oscar-akademiet, der har fået kuldegysninger over det store skænderi mellem Scarlett Johansson og Adam Driver i filmen »Marriage Story«. Nu får amerikanske ulve også lov til at smage på parterapi af den højrøstede slags. Ifølge The Wall Street Journal bliver en scene fra Noah Baumbachs Oscar-nominerede skilsmissedrama fra 2019 nemlig brugt til afskrækkelse i det vilde vesten. Ikke mod mennesker, men mod ulve. Helt konkret en scene, hvor Scarlett Johansson og Adam Driver råber (som i virkelig råber) ad hinanden, slår ind i væggen, mens de slynger beskyldninger ud som »du bliver aldrig lykkelig« og »du ligner din mor« – og det, der er langt værre såsom: »Hver morgen, når jeg vågner, håber jeg, at du er død. (…) jeg håber, at du bliver ramt af en bil og dør.« Det amerikanske landbrugsministerium (USDA) har nemlig kastet sig over såkaldt »wolf hazing« – en strategi, hvor man ved hjælp af droner og højttalere forsøger at skræmme rovdyr væk fra kvæg. Og her er Scarlett Johansson og Adam Drivers følelsesladede dialog altså blevet et uventet våben. »Ulvene skal forstå, at mennesker er onde,« forklarer en USDA-chef til The Wall Street Journal. Derfor flyver man nu droner med termiske kameraer over kvægmarker i blandt andet Oregon, og skulle en sulten ulv nærme sig, bliver den mødt med et miks af fyrværkeri, pistolskud, AC/DCs populære sang »Thunderstruck« og voksenskældud. Samtidig skal de høje lyde få køerne til at fornemme fare og løbe væk fra ulvene. Resultatet? Ifølge USDA blev der dræbt omkring 11 køer på 20 dage i et særligt udsat område. Da man begyndte at spille »Marriage Story« for ulvene, faldt antallet til to over de næste 85 dage.
- 5 stjerner: I vanlig stil er der fuld smadder på samtlige 488 sider i Walther Reberniks nye krimion 5. august 2025 at 14:23
Hvis Walther Rebernik ikke var krimiforfatter, men derimod en fodboldspiller, ville han lige havde scoret et hattrick. Walther Rebernik er nemlig aktuel med tredje bind i serien om den hamrende uortodokse baggårdsadvokat Jan Rose, og ligesom de to foregående bøger er »Jordens vilje« en femstjernet læseoplevelse. Intet mindre. Da Jan Rose så dagens lys i »Satans datter« (2023), var det kærlighed ved første blik, og da han året efter poppede op igen i »Guds bøddel«, var kærligheden intakt. Efter at have læst »Jordens vilje«, er konklusionen uden dikkedarer – kærligheden til Jan Rose vil vare for evigt. Walther Rebernik er nemlig i hopla, måske endda i topform, og det på trods af, at det ikke er alt, der sidder lige i skabet. Men det er det, Jan Rose og hans skaber synes at have til fælles. De kan sagtens ramme plet uden at ramme bulls eye. Mentalt bungee jumping Plottet i »Jordens vilje« er i vanlig stil fuld kapow og på samtlige af bogens 488 sider står Jan Rose, som altid, i holistisk lort til halsen. Det hele starter med en likvidering af en tysk voldtægtsmand på en Shell-station i udkanten af Wolfsburg. Herefter går turen til København, hvor dele af både Amalienborg og Station City sprænges i luften, mens militærhelikoptere kredser rundt på himlen. Og vi slutter i Skåne, hvor Walther Rebernik med saft og kraft lancerer en grand finale, der strækker sig over knap 100 sider. Slutningen er næsten for meget af det gode. Det er, som om samtlige af Walther Reberniks hjerneceller har smidt sikkerhedsselen og i stedet kastet sig ud i et mentalt bungee jumping sponsoreret af Red Bull. Omvendt så er det også en del af charmen ved krimier a la Rebernik. Det samme kan siges om sproget, der nok en gang er en fandenivoldsk blanding af melodisk poetry slam og rendyrket rock and roll. Blod, sved og tårer Alligevel formår Walther Rebernik igen igen at opretholde den intimitet, hans bøger (også) er kendt for. En Jan Rose-krimi bugner nemlig ikke bare af blod og sved, men også af tårer, der smager af socialrealistisk hjertevarme og lommefilosofi på gadeplan. Undertegnede er måske i overhængende fare for at lyde som en fanboy, der har en uhæmmet bromance kørende med Jan Rose. Men kendere af Walther Rebernik ved, hvad der menes. Man behøver nu ikke at have læst hverken »Satans datter« eller »Guds bøddel« for at læse »Jordens vilje«. Alligevel anbefales det. Et forkundskab giver nemlig ikke overraskende historien en dybde af dejlige dimensioner. Eller rettere: historierne. For selvom Walther Rebernik blæser derudad på en motorvej uden hastighedsbegrænsninger og i en slagregn af problemer, så tager han i vanlig stil den ene afstikker efter den anden. Rettroende fortid I »Jordens vilje« er Jan Rose nemlig nok en gang omgivet af et mangfoldigt persongalleri, og alle får ord med på vejen. Politilegenden Flemming, Jan Roses kærlighedskompleks Sandra, den digitale guerillakriger Sally og selvfølgelig den tidligere sværdfægtende amazone Billie Ta Farko. Det er i øvrigt Billie Ta Farko – og Jan Roses tilknytning til selvsamme – der er årsagen til likvideringen i Wolfsburg, bomberne i København og det eksplosive voldsdrama, der udspiller sig i Skåne. Billie Ta Farko har en blodig fortid i den afrikanske voldsbevægelse De Rettroende, som hun forlod i bad standing. En fortid, som hun nu indhentes af. Det samme gør Jan Rose. Endda med CIA i hælene. Det hele er noget værre rod, der med lethed kunne have været undgået, hvis ikke Jan Rose var, som han var i »Satans datter« og »Guds bøddel«. Men heldigvis er Jan Rose lige præcis, som han er. For ellers havde vi aldrig fået »Jordens vilje«. »Jordens vilje« Forfatter: Walther Rebernik. Sider: 488. Pris: 299,95 kroner. Forlag: Gyldendal.
- Aalborg Zoo går verden rundt og får Bengt Holst til at huske de vilde dage i 2014: »I udlandet synes de, vi er primitive«on 5. august 2025 at 11:23
En historie om Aalborg Zoo ligger lige nu i toppen hos flere af verdens største engelsksprogede medier. Det minder om 2014, hvor løverne i Københavns Zoo blev fodret med giraffen Marius, hvilket skabte ramaskrig verden over. Historien om Aalborg Zoo handler om, at den nordjyske dyrepark har oplyst om muligheden for, at man kan indlevere et hus- og kæledyr, som »skal herfra«, som foder for parkens rovdyr. Blandt andre har BBC, The Guardian og The New York Times skrevet artikler om det. »Danish zoo asks people to donate unwanted pets to feed predators,« står der lige nu i toppen af CNNs hjemmeside. Der er stor forargelse at spore i mediernes kommentarer på Facebook. »Jeg vidste, at det var Danmark, så snart jeg så overskriften,« skriver Dia Mortensen fra USA i Sky News’ kommentarspor ifølge TV 2. Facebookopslaget af Aalborg Zoo har næsten fået lige så mange sure smileys som likes, og kommentarsporet er nu blevet lukket. »I udlandet synes de, at vi er primitive« Bengt Holst forstår om nogen sagen. Han er tidligere videnskabelig direktør i Københavns Zoo og blev det menneskelige ansigt på parkens forsvar for at slagte giraffen Marius og fodre den til løverne i 2014. Dengang lavede han interview med internationale medier døgnet rundt og lod sig blandt udsætte for kritiske spørgsmål på BBC og CNN. »I udlandet synes de, at vi er primitive, og at vi nærmest er barbarer,« siger Bengt Holst om den nye mediesag om Aalborg Zoo. Han mener, at man i Danmark og Skandinavien har et mere rationalt forhold til dyr end mange andre steder i den vestlige verden. Han opfordrer Aalborg Zoo til at holde fast i sine retningslinjer, selvom den kan møde modstand fra udlandet og diverse kommentarspor. Bengt Holst mener, at det er helt rationelt, at man benytter kæledyr, som alligevel skal aflives, som foder. Også ud fra et dyrevelfærdsperspektiv. Rovdyr kræver kød, uanset hvad. Så hvis rovdyrene ikke fodres med donerede kæledyr, skal der i stedet slagtes et andet dyr som foder, påpeger han. Men den slags bliver glemt, for dyr er også store følelser, siger Bengt Holst. Bengt Holst husker selv tilbage på en debat han havde på den britiske tv-station Channel 4 med en interviewer, der selv var følelsesmæssigt investeret i sagen. »Han spurgte hele tiden ind til, om jeg overhovedet kan lide dyr,« fortæller Bengt Holst. Han mener, at de danske zoologiske haver og de vrede protesterende til tider taler forbi hinanden, fordi zoologerne taler ud fra et rationelt synspunkt, mens opstandelsen har et følelsesmæssigt udgangspunkt. Alligevel kan han godt forstå, at det ikke er alle, der har lyst til til at donere deres kæledyr som foder. »Det er vigtigt også at respektere, at der kan være følelser i klemme. Men respekten bør gå begge veje, og derfor skal man ikke acceptere, at det er følelserne, der skal styre, hvad vi gør,« mener Bengt Holst. »Dyrene aflives skånsomt« Aalborg Zoo beskriver selv mediedækningen som »en storm i et glas vand« og mener, at det er »voldsomt«, at opfordringen har trukket internationale overskrifter. Parken har modtaget husdyr, lige »så længe zoo har eksisteret«, siger chefzoolog i Aalborg Zoo Anette Sofie Warncke Nutzhorn til Ritzau. Også Københavns Zoo, Givskud Zoo og Odense Zoo fortæller, at det er helt normal procedure at få doneret husdyr som foder. »Debatten er kommet fuldstændig bag på os, men vi tager gerne snakken, og vi står ved det, for vi er sat i verden for at fortælle om naturen og økosystemerne,« konstaterer Anette Sofie Warncke Nutzhorn. Hun fortæller desuden, at den zoologiske have ikke tager imod hunde og katte. Det er dog ikke folks følelser, der holder den tilbage. Grunden er, at rovdyr »ikke rigtig« spiser andre rovdyr. I Facebook-opslaget skriver Aalborg Zoo: »Dyrene aflives skånsomt af uddannet personale og anvendes herefter som foder. På den måde går intet til spilde – og vi sikrer naturlig adfærd, ernæring og trivsel hos vores rovdyr.«
- LA-ordfører frygter »masseovervågning« og statslig kontrol. Så er det bedre, at børn ser porno lidt for tidligton 5. august 2025 at 10:15
Hvad er værst? Risikoen for masseovervågning? Eller børn, der ser porno og køber cigaretter et par år inden, de må? »Jeg er mere bekymret for masseovervågning, end at nogen, der er for unge til det, kommer til at købe cigaretter eller se porno.« Svaret kommer prompte, når man spørger Alexander Ryle, der er Liberal Alliances digitaliserings-, EU- og it-ordfører. Han er mildest talt bekymret for en ny app, der er på vej. »Jeg er bekymret for, at vi er ved at implementere et nyt overvågningsregime, hvor staten, EU og andre kan følge med i, hvilket indhold vi tilgår på internettet. Og det synes jeg er meget grænseoverskridende,« siger Alexander Ryle. Hans ord kommer, efter at Europa-Kommissionen har fremlagt nye retningslinjer, der skal beskytte mindreårige på internettet, samt en prototype til en aldersverificerings-app, der ifølge EU selv sætter en ny »guldstandard« for sin slags. Ingen kan nemlig se, spore eller genskabe, hvilket indhold brugeren tilgår, lyder det i en pressemeddelelse fra Europa-Kommissionen. Samtidig skal flere platforme – herunder pornohjemmesider – fremover indføre »effektiv aldersverificering«, hvilket betyder, at det ikke længere er nok, at brugerne selv angiver deres alder. Det er dog op til pornosiderne selv, om de vil benytte den kommende app eller en anden teknisk løsning. Danmark er blandt de fem lande – sammen med Grækenland, Spanien, Frankrig og Italien – som først skal samarbejde med EU om videreudviklingen og afprøvningen af løsningen. I Danmark arbejder Digitaliseringsministeriet imidlertid allerede på en app, der kan fungere som Danmarks version af den europæiske løsning. Den skal samle borgernes identitetsbeviser ét sted – herunder en funktion til digital aldersverificering – og forventes at være klar i marts 2026. Det er især denne, der bekymrer Alexander Ryle og møder stor skepsis hos flere af hans kolleger på Christiansborg. Forkert løsning Alexander Ryle forstår intentionen og er enig i, at det er en god idé at beskytte børn og unge på nettet. Blandt andet mener han, at det er et problem, at børn nemt kan tilgå porno, som kan være voldsomt, og at butikker er for ringe til at tjekke id, når de sælger alkohol og tobak til unge. Men løsningen på problemerne er ifølge Ryle et skridt i den forkerte retning. Og det skyldes især to ting: »Jeg er bekymret for, at løsningen kommer til at føre til statslig overvågning, fordi man vil kræve, at borgerne identificerer sig selv for at tilgå indhold online. Og så er jeg bekymret for, at unge mennesker, som ikke er gamle nok til at logge ind på pornohjemmesider, finder andre måder at omgå verifikationen på,« siger Alexander Ryle. Det kunne eksempelvis være ved at downloade en såkaldt vpn, så det ligner, at man er på nettet fra et andet land. På den måde omgår man ikke blot alderstjekket, men potentielt også andre beskyttelsesforanstaltninger, der er lavet for at beskytte brugere mod skadeligt indhold som overgrebsmateriale på børn og svindelsider. »Hvis man så logger på fra et land i Afrika, hvor de ikke har samme beskyttelsesforanstaltninger, risikerer man at gøre nettet mere usikkert for børn og unge, end det er i dag,« siger digitaliseringsordføreren og tilføjer: »Lige nu er min frygt teoretisk. Men som jeg ser det, risikerer vi at overvåge hele befolkningen for at beskytte nogle få. Jeg stoler på, at digitaliseringsministeren har de rigtige intentioner og ikke ønsker at masseovervåge borgerne. Men jeg er i tvivl, om man lykkes med det, og om embedsværkets kompetencer rækker til det.« Ifølge Alexander Ryle kan Liberal Alliance kun bakke op om en løsning, hvis privatlivet beskyttes, og hvis aldersverifikation i praksis ikke gør nettet mindre sikkert. Nej tak til digital dørmand Hos Nye Borgerlige siger man »klart og utvetydigt nej til, at staten skal udvikle digitale systemer, der i praksis kan anvendes til at registrere, profilere eller overvåge borgernes adfærd«. Det gælder også – og måske især – når formålet præsenteres som beskyttelse af børn og unge, lyder det i et fælles skriftligt svar fra politisk leder Susanne Borggaard, ordfører for frihed og demokrati Karsten Drøjdal og ordfører for familie og børn Anahita Malakians. »Digitalisering må aldrig blive en glidebane til statslig kontrol og overvågning. Teknologien skal tjene mennesket – ikke kontrollere det. Derfor har vi for nylig anmodet digitaliseringsministeren om aktindsigt i hele projektets formål, tekniske funktionalitet og datamæssige konsekvenser.« Ifølge Kim Edberg Andersen, der er Danmarksdemokraternes digitaliseringsordfører, er tanken »sympatisk«, men han frygter også en løsning, der kommer til at gå for vidt – og synes i øvrigt, at det er i overkanten »at bede voksne mennesker om at logge ind« for at se porno. For Alternativets børne- og digitaliseringsordfører, Helene Brydensholt, er det vigtigt, at retten til privatliv også gælder på internettet, hvorfor hun deler bekymringen og håber, at anonymisering sikres i den nye aldersverificerings-app. »Der må ikke være en risiko for, at hverken staten eller udbyderen kan bruge det til mere overvågning,« siger hun. Hos Det Konservative Folkeparti er bekymringen derimod ikke stor. Ifølge digitaliseringsordfører Dina Raabjerg har vi manglet aldersverifikation rigtig længe. Hun siger, at Alexander Ryle har en pointe i, at unge kan forsøge at omgå aldersverifikation, hvis de som 16-årige gerne vil på en pornoside. Men at man kan også låne sin storebrors sygesikringsbevis, hvis man vil prøve at komme ind på et diskotek. »En aldersverifikation er ikke en erstatning for et forældreansvar. Men det er et værktøj, som også kan hjælpe forældrene til at sikre, at deres børn ikke kommer ind steder, hvor de ikke skal være. Og hvor platforme på samme måde kan få nemmere ved at håndhæve reglerne,« siger hun og understreger, at man naturligvis skal sikre, at aldersverifikationen bliver designet på en måde, så det ikke er muligt at overvåge, høste og lagre personlige data. »Vi er imod overvågning. Vi har imidlertid intet belæg for at sige, at vi får overvågning med det her,« siger Dina Raabjerg. Ro på Lytter man til dem, der er i gang med at udvikle den danske løsning, er der ingen grund til at frygte hverken masseovervågning eller misbrug. Sådan lyder det fra Digitaliseringsstyrelsens vicedirektør, Adam Lebech. »Vi arbejder med identitetssikring og aldersverificering ud fra privacy by design-principper, hvilket betyder, at vi beskytter privatlivet bedst muligt. Som det ser ud i dag, afgiver man typisk langt flere oplysninger, både fysisk og online, når man skal verificere sig selv,« siger Adam Lebech. Han forklarer, at hele arkitekturen bag den nye app – eller digitale tegnebog, som han også kalder den – netop er bygget op på en måde, der skal beskytte borgernes data mod overvågning langt bedre, end de er beskyttet i dag. Han afviser derfor, at staten – eller EU for den sags skyld – kommer til at få borgernes data serveret på et sølvfad, og forsikrer i stedet om, at det, man foretager sig på nettet og andre steder, kommer til at være fuldkommen privat. Med andre ord kommer danskernes data ikke til at blive lagret nogen steder, og de udbydere, der kommer til at anvende appen, kommer kun til at få de absolut nødvendige oplysninger. Det kan eksempelvis være, om du er over eller under 18 år – hvilket betyder, at man ikke behøver at afgive hverken fødselsdato eller CPR-nummer, forklarer vicedirektøren. »Vi arbejder på en løsning, der minimerer mængden af information til det absolut nødvendige. Faktisk kommer dine data udelukkende til at ligge på din egen telefon, og der vil ikke blive taget backup af dem,« siger Adam Lebech. Er der ikke risiko for læk, hvis dataene trods alt ligger på min telefon? »Sikkerheden mod overvågning er netop, at alene brugeren selv har adgang til sine data. Vi har endnu ikke fastlagt, om og hvordan brugeren selv skal have adgang til en logfil over de steder, beviserne er anvendt. Det kan være hensigtsmæssigt for brugerne i nogle tilfælde at kunne se egne transaktioner. Ingen andre kommer til at kunne tilgå det.« »Grundprincippet er, at du selv kontrollerer alle dine data, og at der ikke gemmes nogen kopier. Derfor er der ikke muligheder for overvågning. Sluttelig vil jeg nævne, at vi drøfter alle de relevante spørgsmål med det uafhængige advisory board for udviklingen, hvor Dataetisk Råd sidder med, og det har fokus på netop alle disse spørgsmål helt ned i detaljen.« Berlingske har forgæves forsøgt at få en kommentar fra digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen (M) om de bekymringer, der centrerer sig om den digitale løsning.
- Ekspert advarer: Kardashian-ansigtsmaske normaliserer plastikkirurgi blandt ungeon 4. august 2025 at 16:41
Den er blevet revet ned af hylderne. Den ny ansigtsmaske, der sælges af Kim Kardashians firma SKIMs, har været en gigantisk succes, siden den ramte markeret sidste uge. Men masken er ikke bare ubrugelig. Den er dediceret farlig. Det mener plastikkirurg Marie Louise von Sperling, der advarer mod produktet. »Jeg oplever unge, der ser masken som et første skridt mod et ansigtsløft. Det er ikke længere 50+ kvinder, der overvejer plastikkirurgi – det er piger i tyverne,« siger Marie Louise von Sperling, der mener, at masken er med til at normalisere ansigtskirurgi blandt de helt unge. »Jeg har ikke siddet med den i hænderne, men den er meget nem at gennemskue. Maskens design er taget lige fra kirurgien, hvor man bruger lignende masker til patienter efter en operation. Når de unge går rundt med den på, ligner de altså personer, der er blevet opereret. Hele dens design er med til at forberede dem på, at ansigtskirurgi er et helt naturligt skridt«. En maske af mindreværd Den nye maske, der bærer det fulde navn SKIMS’ nye Seamless Sculpt Face Wrap, blev lanceret i slutningen af sidste uge af Kim Kardashians firma Skims, der sælger shapewear i flere forskellige former og udtryk. Masken kommer i to forskellige farver og skal bæres om natten for at forhindre hængende hud i ansigtet. Man kan se den som en slags BH for ansigtet. Ifølge firmaet selv indeholder maskens stof kollagen, der er det protein, der er afgørende for hudens elasticitet og fasthed. Masken er blevet revet væk fra hylderne men har også fået solid kritik online, hvor folk synes, at den skaber mindreværd hos kvinder, der i forvejen bakser med et umuligt kropsideal. SKIMS indehaver, Kim Kardashian, bliver beskyldt for at gør livet værre for kvinder, der forsøger at leve op til hendes skønhedsideal. Ifølge Marie Louise Sperling er der dog intet, der tyder på, at masken kan give en flottere hud. »Hvor dumme tror de, at vi er? Det er også det, der støder mig. Man har taget ideen fra ansigtsmasker, der indeholder hyaluronsyre, og så påstår man, at det går ind i huden. Men det kan ikke penetrere huden. Jeg ved slet ikke, hvordan det skulle fungere. Huden har netop en barriere funktion, som holder bakterier fra døren, så vi ikke hele tiden bliver syge. Hvis noget trænger ind fra masken, ligger det allerhøjst i vores døde hudceller. Det kan slet ikke komme derned hvor det påvirker vores hud og dens struktur.« Hvis designet er hentet fra masker, man bruger efter kirurgi, er det så ikke fordi, de masker har en effekt? »Man bruger det udelukkede for at forhindre hævelser efter operationer. Lige så snart, du tager den af, har den intet effekt.« Hvordan kan du sige det med så stor sikkerhed? »Der er ingen andre løsninger på hængende hud end de kirurgiske. Og dem skal man altså først få, når man er blevet ældre og har et særligt behov. Ansigtskirurgi er ikke for folk i 20erne og vi skal holde med at fortælle de unge, at de skal opereres for at se pæne ud. Kardashian henvender sig til et ungt publikum, og mit bud er at masken bliver købt af 15-årige, der så går rundt derhjemme og ligner nogle, der har fået ansigtskirurgi. Det er helt forkert.«Er det egentlig ikke bare en bonus for dig, hvis du får lidt flere kunder i butikken? »Som fagspecialist provokerer det mig, at man går ud og siger, at de unge skal opereres. Det er jo ikke sikkert, at de skal det. Det er heller ikke fedt for mig at operere alle. Jeg skal have fat i dem, der er klar til det og har brug for det.« Alligevel, understreger Marie Louise von Sperling, oplever hun, at hendes klinik opsøges af stadigt yngre kunder. Kvinder, der er i begyndelsen af 20erne kommer ind, fordi de synes, at deres ansigter hænger. »Og dem sender jeg altså hjem igen. De får at vide, at de skal nyde deres skønhed så længe den varer. Kirurgi er forbundet med risiko og komplikationer. Det er ikke noget, man bare gør. At de unge tror det er nemt, skyldes netop produkter, der bilder dem ind, at det er helt naturligt. Vi andre er alt for kloge til at falde for den slags.« Berlingske har rakt ud til SKIMS for at få firmaets kommentar, men de er ikke vendt retur.
- 3.000 års historie skyllet ned som en espressoon 4. august 2025 at 13:40
Indrømmet. Jeg nærede en vis skepsis inden mødet med »Den korte historie om Italien« af Ross King. Endnu en bog, der som en anden hvirvelvind ville kondensere alt, skumlede jeg. I dette tilfælde 3.000 års italiensk historie, skåret helt ind til benet. Og forsiden … en kliché i sig selv. En illustration af en legionær på en Vespa. Per favore! Sagde det ikke alt om det mareridt, der ventede, tænkte jeg fordomsfuldt og satte mig trodsigt til rette i tidsmaskinen med kurs mod Italien 800 f.v.t. Men udsigten herfra … den overraskede mig. Et historisk panoramasyn foldede sig ud med anekdoter, detaljer og skæve beskrivelser – ofte humoristiske. Alt det, jeg ikke havde troet, når nu også forfatteren sad langt nordpå i sit elfenbenstårn i det anti-italienske Oxford. Nej, man sad da helt fint her i Kings tidsmaskine, som katapulterede mig videre til Republikkens krise. En times tid var gået, og jeg havde allerede været forbi rækken af excentriske, depraverede kejsere og deres magtbegærlige mødre som kyniske kongemagere. Tænk sig, at politikeren Tiberius Gracchus, den stakkel, fremlagde et så upopulært forslag i Senatet, at han blev banket ihjel med et stoleben. Og at den magtsyge Domitian blev så paranoid, at han fik opsat spejle langs gangene i sit palads. Detaljer, jovist, men eksempler på, hvordan King serverer billeder og giver nerve til den svære overflyvning. Kongens overskæg trodsede tyngdekraften Fortællingen accelererer som en Lamborghini på autostrada, og som læser må man bare acceptere, at vægtige skikkelser som Julius Cæsar reduceres til parenteser. Her dvæler vi ikke – og dog. Forfatterens lidenskab for små personbeskrivelser får plads – og gudskelov for det. For de er ofte underholdende og giver lommebogen kant og karakter. Om Kong Victor Emanuel 2., der foragtede de finere cirkler ved hoffet med deres pudrede parykker og hestehaler, skriver King: » … en kraftigt bygget, brysk mand med et overskæg, der trodsede tyngdekraften (…) Med sit upolerede og ofte vulgære væsen var han ifølge en levnedsskildrer »ude af stand til« at skrive bare en enkelt side litterær prosa. Han foretrak sine jagthytter og landejendomme (…).« Hans barnebarn Victor Emanuel 3. havde derimod »fugtige, blå øjne, et tandbørsteoverskæg og spinkle ben, der stammede fra engelsk syge i barndommen«. Og kongen forsøgte at skjule sine 160 centimeter på alle mulige tænkelige måder, blandt andet med et ekstra højt sæde i limousinen. Hang det måske sammen med, at hustruen, en sorthåret, montenegrinsk prinsesse med dyb stemme, var 20 centimeter højere? De finurlige indslag drysses ned over historiens store linjer som en tiltrængt modvægt og gør Kings bog både læseværdig og oplysende – aldrig støvet og uvedkommende. Italiens historie er blevet skildret utallige gange gennem historien, nogle gange i alenlange bind, andre gange i regulære solo-mursten, sjældent som en kort og stærk espresso som her. Bevares, King udelader en masse eller lader det glide i baggrunden. Men ærligt talt: Modsat moppedrengene kommer man igennem denne bog. 3.000 år på godt 200 sider. Tænk engang. »Den korte historie om Italien« Forfatter: Ross King. Oversættelse: Kristoffer Kildelund. Sider: 256. Forlag: Svane & Bilgrav. Pris: 200 kroner.
- Søren Frank: Vi har mistet en af dansk gastronomis allerstørsteon 4. august 2025 at 11:58
Som man blandt andet har kunnet se i dokumentarserien »Det danske madmirakel« på DR TV, er det normalt kokkene, som bliver tilskrevet æren for det store boom i den danske gastronomi de seneste 25 år. Der har dog i samme periode eksisteret én betydelig undtagelse fra denne regel: På Søllerød Kro var det, trods det uomtvisteligt gode køkken, i 25 år først og fremmest restaurantchefen Jan Restorff, der var stjernen, som gæsterne kom for at lade sig opvarte af. Jan Restorff, som gik bort søndag eftermiddag i en alder af bare 57 år efter at have været sygemeldt i mere end et år, havde en helt unik position i dansk gastronomi. Der er ingen, heller ikke hans kolleger og konkurrenter, der har betvivlet, at Restorff kunne noget helt særligt med service. Selv på verdensplan er det svært at pege på nogen bedre vært. En institution i dansk gastronomi Selvom Søllerød Kro er en institution i dansk gastronomi, hvor en perlerække af store kokke fra Gericke over Michaud og Cardenau til de Neergaard og Brian Mark har stået bag gryderne, så er det på ingen måde nogen naturlov, at kroen også har været veldrevet og velbesøgt. Da Restorff i 1999 kom til »Kroen«, som venner af huset bare kalder stedet, var den således nede i en af disse bølgedale og havde mistet sin Michelin-stjerne. Jeg havde året forinden mødt Restorff, der dengang arbejdede på Glostrup Park Hotel, på en rejse i barolo-land, hvor det stod klart for mig at Restorff var en ildsjæl ud over det sædvanlige: En stor mand fyldt med kærlighed til mad, vin og mennesker, som han delte rundhåndet ud af. Jeg var således ikke overrasket over, at Restorff relativt hurtigt fik banket »Kroen« op til den succes, den stadig er i dag 26 år senere. Vinkortet blev opgraderet, der kom styr på køkkenet, Michelin-stjernen kom tilbage, og først fremmest blev Kroen bare stedet, hvor man som gæst følte sig allerbedst tilpas. Kunsten at skræddersy en aften Jeg har flere gange siddet på Søllerød Kro og iagttaget et par sidde ved et bord og viske nervøst til hinanden: »Hvor er han? Jeg synes ikke, vi har set ham i dag? Mon han overhovedet er her i dag?« Nogle minutter senere hørte man så gulvet i de gamle krostuer knirke under værtens ikke ubetydelige vægt. Hvorefter gæsterne slappede af og sænkede de anspændte skuldre: »Åhh, der er han, nu kommer han!« De bekymrede ansigtsrynker blev erstattet af salige smil, for nu vidste gæsterne, at de var i sikre hænder, og at det ville blive en storslået aften. Jan Restorffs metier var, at han så og mærkede gæsten, hvad enten der var tale om en stamgæst, en dreven foodie eller en gastronomisk set uerfaren faster fra provinsen. Selv børn havde han et godt greb om og kunne finde på at servere sodavand og P-mad (personalemad) til ungerne, mens han ordnede den gastronomiske verdenssituation og smagte vin blindt sammen med farmand. Restorff elskede at skræddersy ikke bare måltidet, men hele aften for den enkelte, således alle følte sig som særligt udvalgte. Jeg husker stadig, hvordan jeg benyttede lejligheden til at sende min kollega Svend Rasmussen ud for at anmelde Kroen dengang, Rasmussen stadig var ukendt i branchen og kunne slippe under radaren. Rasmussen oplevede ved denne lejlighed så god en service, at han var overbevist om, at han måtte være genkendt – hvilket jeg kan skrive under på, at han ikke var. Pointen er, at Restorffs kærlighed over for gæsterne og hans værtskab var så generøst, at alle følte sig genkendt. Jeg er ikke bekendt med nogen anden restaurantchef herhjemme, som har stået på gulvet i 25 år på en restaurant i Søllerød Kros klasse. Det er ikke mindst en præstation i et land, som ikke ligefrem er kendt for god service. Modsat vore sydlige naboer i Frankrig, Spanien og Italien anses det ikke for at være en ærefuld metier at være tjener. Ja, det opfattes ligefrem som ydmygende at betjene andre. En næsten udansk glæde ved at varte op Der var noget næsten udansk ved Restorffs stolthed over at varte op. Jeg har således ofte overvejet, om Restorffs evner som opvarter, som han ydmygt kaldte sig selv, måske netop skyldtes, at han ikke var dansker, men født på Færøerne, hvor han voksede op på Hotel Hafnia i Torshavn, som hans forældre dengang drev. Hvorom alting er, så nåede Restorff at blive et stort forbillede for alle, som arbejder seriøst med service og værtskab i restaurantbranchen. Restaurantguiden White Guide indførte således for et par år siden prisen »Årets Jan Restorff« til den bedste serviceoplevelse. Det siger sig selv, at Jan Restorff efterlader sig et par sko, som det ikke bliver nemt at fylde ud. Peter Fagerland, der overtog jobbet som restaurantchef på Kroen i august i fjor og fratrådte igen for en måned siden, peger dog på, at Restorff har opbygget en servicekultur på stedet, som stadig lever. Når Søllerød Kro åbner igen efter sommerferien på onsdag, bliver det således med Jan Restorffs søn, Tor, der har arbejdet side om side med sin far de seneste år, som restaurantchef, så det bliver i familien.
Magasinet KLASSISK
- Feed has no items.
Nyheder fra kulturmagasiner - hovedsageligt om kunst og litteratur
Her kan du finde de seneste nyheder fra en række forskellige danske kulturmagasiner. Hovedsageligt er der kunstmagasiner og litteraturmagasiner.
Kender du nogle relevante magasiner som opdateres med nyheder jævnligt, så giv mig besked.